Jak przeprowadzić szkolenie tak być nie zanudzić słuchaczy?

jak-przeprowadzic-szkolenie-tak-byc-nie-zanudzic-sluchaczy

Prowadzenie szkoleń nie jest żadną filozofią, jak to zrobić wie każdy, wystarczy przeczytać kilka wpisów w Internecie. Problem pojawia się gdy nie chcemy zanudzić słuchaczy i przeprowadzić CIEKAWE szkolenie. Jak to zrobić? Oto krótki poradnik.


Podstawowe błędy

Wychodzisz na środek, mówisz, wydaje ci się, że ludzie powinni słuchać z uwagą… a oni ziewają, przeciągają się, patrzą na zegarek, z utęsknieniem zerkają w stronę drzwi. Zdarzyło ci się coś takiego? Jeżeli nie, gratuluję. Jeżeli tak, gratuluję szczerości. Zdarza się to znacznie większe liczbie trenerów niż ci, którzy są skłonni do tego przyznać. Podstawowym problemem wielu szkoleń wcale nie jest zły dobór metod szkoleniowych, niekompletna analiza potrzeb, źle ustawione wskaźniki efektywności ani tysiące z tych rzeczy, które tak pasjonują teoretyków Human Resources. Głównym problemem jest przynudzanie prowadzących. Uczestnicy po prostu cholernie się nudzą. Gdy dowiadują się, że mają wziąć udział w szkoleniu mówią: O nie, znowu szkolenie… znów nudy…Nuda to nic przyjemnego. Ale to coś więcej. To zabójca. Możesz być nie wiadomo jakiej klasy ekspertem, możesz mieć wiedzę większą niż ktokolwiek na świecie, możesz mówić same mądre rzeczy, jeżeli jednak nie umiesz jej przekazywać w ciekawy sposób – jest ona bezwartościowa.


Kluczowa umiejętność dobrego trenera

Początkujący trenerzy mają wiele wyobrażeń na temat tego, co jest warunkiem odniesienia sukcesu w zawodzie trenera. Niektórym wydaje się, że aby być dobrym trenerem trzeba mieć ujmującą osobowość. Przechodzą przez różnego rodzaju warsztaty rozwoju osobistego i wrażliwości interpersonalnej licząc, że gdy staną się tak zniewalająco przyjacielscy, że każdy człowiek na ziemi będzie marzyć o spotkaniu z nimi, staną się wziętymi trenerami. To nieprawda. Choćbyś był nie wiem jak ujmującą i wrażliwą osobą, niekoniecznie sprawdzisz się w roli trenera. Szczerze mówiąc, wśród dobrych trenerów jest trochę osób gruboskórnych i mało ujmujących. Inni z kolei wyobrażają sobie, że kluczem do prowadzenia zajęć jest rozległa wiedza. Znowu nieprawda. Ci, którzy mają największą wiedzę, często bardzo kiepsko sobie radzą z prowadzeniem zajęć. Kluczową umiejętnością trenera jest umiejętność wzbudzenia zainteresowania w uczestnikach. Dobry trener to osoba, która potrafi  chwycić uczestników za gębę i sprawić, że w trakcie szkolenia zaczną z wypiekami na twarzy słuchać tego, co ma im do powiedzenia.Efektem zainteresowania jest nie tylko pełne uwagi słuchanie, ale także aktywny udział w zajęciach, który przejawia się m.in. zadawaniem pytań.


Poziom zainteresowania uczestników wpływa na:

  • Łatwość przyswojenia wiedzy i umiejętności: ludzie, którzy są czymś zaciekawieni, szybciej i więcej się uczą. Im bardziej twoi uczestnicy będą zaciekawieni, tym więcej i łatwiej się nauczą.
  • Postawy uczestników i motywacja: jednym z kluczowych czynników, od których zależy efekt szkolenia jest motywacja. Ludzie w trwały sposób zmieniają swoje postawy oraz zachowania, jeżeli biorą aktywny udział w zajęciach (zabierają głos, wypowiadają się, dzielą się swoimi uwagami), o to z kolei jest znacznie łatwiej, jeżeli zajęcia wzbudzają w uczestnikach emocję ciekawości.
  • Satysfakcja z pracy, mniejsze zmęczenie szkoleniem: szkolenia, podczas których ludzie słuchają cię z otwartymi ustami są bez porównania łatwiejsze do przeprowadzenia niż te, podczas których uczestnicy się nudzą. Naucz się wciągać uczestników w zajęcia i wzbudzać w nich poczucie żywego zainteresowania, a praca trenera będzie łatwiejsza od wylegiwania się na plaży (bo tam w końcu, od czasu do czasu trzeba wejść do wody).

Skąd mam wiedzieć czy uczestników to interesuje?

Podstawowym źródłem informacji trenera na temat poziomu zainteresowania zajęciami są ich zachowania uczestników – tzw. komunikacja niewerbalna.Nie można być dobrym trenerem, jeżeli nie ma się nawyku uważnego czytania mowy ciała uczestników.


Co konkretnie należy obserwować?

Łatwo sobie to uświadomić, gdy przyjrzymy się dwóm skrajnościom: człowiekowi śmiertelnie znudzonemu oraz człowiekowi pochłoniętemu jakimś zajęciem.


Objawi śmiertelnego znudzenia

  • Ziewanie.
  • Kłopoty z utrzymaniem głowy w pozycji pionowej (trzeba ją podeprzeć ręką lub położyć na stole).
  • Brak kontaktu wzrokowego, zamglony wzrok.
  • Głowa odchylona do tyłu, zamknięta postawa ciała.

Objawy pochłonięcia

  • Wyprostowana, otwarta postawa ciała.
  • Energiczne ruchy.
  • Rumieńce.
  • Kontakt wzrokowy.
  • Podniesiony głos, żywa dyskusja.
  • Tutaj grawitacja puszcza. Głowa jest lekka nie trzeba jej podpierać.
  • Ciało pochyla się w stronę tego, co jest obiektem zainteresowani

Kilka technik wzbudzania zainteresowania u uczestników szkolenia

  • Pokaż uczestnikowi, co z tego będzie miał
  • Zrób coś, czego uczestnik nie oczekuje (złam oczekiwania i przyzwyczajenia uczestnika)
  • Mów w sposób zrozumiały
  • Bądź autentyczny — nawiąż prawdziwe relacje z uczestnikami
  • Włączaj uczestników do zajęć
  • Pozwól odpocząć mózgom i uczestników do ruchu
  • Opowiadaj historie
  • Dawaj zagadki i odwlekaj odpowiedzi
  • Posłuż się grą
  • Posłuż się humorem

Jeśli potrzebujecie pomocy w znalezieniu miejsca na konferencje zapraszamy na www.SzkoleniaiKonferencje.pl